HTML

Pécs 2010

Pécs 2010 - Európa Kulturális Fővárosa

Pécs mindenkinek szól. Mindenkinek lehetnek élményei, emlékei. Új emlékei is. Ez a blog azoknak az emlékeknek a megosztását hivatott segíteni, támogatni, ami Péccsel és a Kulturális Főváros rendezvényekkel kapcsolatos.

Pécs 2010 hivatalos oldal

Facebook

Friss topikok

Pécs 2010 - Európa Kulturális Fővárosa

2010.09.28. 18:41 pécs2010

Spanyolos disszonancia

Címkék: kuba disszonancia danzabierta malson iv pécsi nemzetközi tánctalálkozó marianela boán szerelmi kapcsolatok kortárs balett

Kubai ritmusok, kortárs balett és filmes játékok. Ezekkel a szavakkal lehetne leginkább jellemezni a DanzAbierta társulat vendégszereplését a IV. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozón. 

A kubai kortárs táncművészet legjelentősebb képviselője, Marianela Boán alapította a társulatot 1988-ban. A Karibi Tánc Biennále fődíját elnyert darabjuk, a MalSon, az elismert koreográfus, Susana Pous rendezése, amely nemcsak a karibi térségben aratott sikert, hanem a pécsi találkozón is

Az előadás disszonanciára épül, amely egyfelől a táncosok megjelenésével, másfelől a mozgásukkal válik érzékelhetővé. Már maga a cím is a spanyol malsonancia, vagyis disszonáns zenékre utaló főnevet rejti magában.

Öt táncos lép a színpadra, két férfi és három nő. Általában párban táncolnak, így egy táncosnő mindig magára marad, aki különféle elemekkel bomlasztja a párok harmóniáját. Hol utánzással, hol erőszakos elrántással áll az összehangolt mozgású férfi és nő közé. A finom, érzéki táncot járó párok között körbe jár az ötödik, a páratlan, mindenkit uralni próbáló erős nő. Mozgása jelzi, hogy ez az ő saját birodalma, határozott lépéseivel az egész színpadot uralja. Csak az a pár élvezheti a boldogságot, akit elkerül, a másiknak veszekedés és egy megrongált, tragédiával végződő viszony lesz a jussa.

A következő etapokban már nemcsak a szerelmi kapcsolatok kapnak helyet, hanem az esetleges emberi viszonyok szövevényes hálója is a színpadra kerül. Ahogyan az életben, itt sem teljesen érthető, mi és miért történik. Sokszor nincsenek indítékok – heves táncok, csaták és faldöngetés történik, legtöbbször ok nélkül.

Mindeközben a szereplők táncát egyszerre jellemzi a kortárs balett néhány eleme és a páros táncoknál megfigyelhető spanyolos vonal, amely néhol rumbára, szambára emlékeztet. Ezek ellentétként hatnak, mégis sokszor inkább kiegészítik egymást.  A tánctípusok közti disszonancia így valamilyen módon inkább feloldódni látszik, ahogyan a régi kubai világ és a felhőkarcolók képe, majd a táncosok veszekedése és kibékülése is egységet képez, egy olyan folyamatot, amelybe a világ, az emberi kapcsolatok, sőt még a táncok alakulása és fejlődése is belefér.

A mise en scene legerősebben észlelhető disszonanciája a hús-vér színpad és a kivetítő felvételei között figyelhető meg. A havannai látkép, a klasszikus veterán autók és a felvételen mozgó figurák erős kontrasztot teremtenek a táncosokkal, akik mintegy inverzei a felvételen látott hasonmásuknak. Amíg kubai forgatagban élénk színű ruhában, kék tenger és fehér homok előtt láthatók, addig a színpadot a fekete-fehér és szürke színek uralják. A valóságukban felvett képen konkrét cselekedetet láthatunk, a színpadon viszont csak árnyalt utalásokat a kivetítőn történtekre.

A tánc- és cselekményfüzért, amelynek a végét – megjegyzendő, hogy mindenképpen felszabadítóan, ám mégis kissé sután – egy megnyugtató eseménysor zárja, hatalmas tapssal és üdvrivalgással fogad a pécsi közönség. Ez mind a táncosok kifinomult mozgásának, a spanyolos ritmusoknak és a könnyen befogadható, de mégis mondanivalót rejtő koreográfiának köszönheti a rövid, de annál tartalmasabb előadás.

Vörös Dóra

forrás: kikotoonline.hu


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://pecs2010.blog.hu/api/trackback/id/tr222329224

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.