Építészet és kontextus címmel gazdag programsorozatot indítottak a pécsi építészek. Részint a Pécs 2010 EKF-hez kapcsolódnak, részint annak hiányosságait pótolják ki azzal az anyaggal, amelyet most mutattak be a Csontváry Múzeum földszinti termeiben.
A Dél-Dunántúli Építész Kamara egyszerre két pályázatot is meghirdetett köztéri emlékművek tervezésére, melyek két pécsi születésű, világhírű művész, Breuer Marcel és Victor Vasarely szellemiségét képviselik. A program nem egyszerűen emlékművek megvalósítását célozza, hanem a kortárs építészet és képzőművészet közös erejével kíván hatni a város életére, kulturális olvasattal gazdagítani a városi tereket. Pécsett az elmúlt évtizedekben nem készült igényes kortárs köztéri alkotás. Ebben csak az EKF program hozott némi elmozdulást: a "21 Párbeszéd" címmel meghirdetett public art akció keretében olyan igényes köztéri emlékek is születtek, mint Bérczi Zsófia és Tankó Barnabás zenélő, interaktív emlékműve az orgonakészítő Angster József tiszteletére.
A most lezárult két pályázatnak azonban más, a város kulturális emlékezetét mélyebben érintő tartalma is van. Breuer Marcel fiatalon elhagyta a szülővárosát, a Bauhausból Amerikába ment tovább, és noha élete utolsó évtizedében fölmerült az ötlet, végül egyetlen épülete sem valósult meg Pécsett. Az ő esetében a hiánnyal kell szembenéznie a városnak. Mélyi József kurátor javaslatára a „Breuer Pécsett / Oda-vissza” címet viselő pályázat végül meghívásos formában lett kiírva, hat kortárs képzőművész – Várnai Gyula, Lakner Antal, Gyenis Tibor, Andreas Fogarasi, Georg Winter és Csákány István – részvételével.
A kiírás arra ösztönözte a művészeket, hogy a köztéri emlékművek hagyományos anyaghasználatától elszakadva új, innovatív megoldásokkal hozzák Breuer szellemiségét a kijelölt helyszínre: az EKF-beruházásként hamarosan elkészülő Konferenciaközpont elé, az ősszel hivatalosan is Breuer Marcel sétánnyá átnevezett helyre. A pályaművekben fölvetett ötletek széles spektruma a fényáteresztő betontömbtől a kültéri pihenőparkon át egészen a pécsi háztartásokba szánt hokedli-tervekig tart.
|
A Vasarely-pályázatra érkezett egyik terv |
A Victor Vasarely nyílt nemzetközi pályázat két pécsi helyszínt jelölt meg és lazán kapcsolódik Vasarely művészetéhez; a cél olyan köztéri műalkotás létrehozása, amely elősegíti a közterületek használatát és a köztéri művészetek fejlődését. A Kamara nemzetközi összefogást mozgósított, amelyből hosszú távon Pécs rendkívüli kulturális profitra tehet szert: az Aix-en-Provence-i Vasarely Alapítvánnyal közösen díjat alapított, amelyet minden harmadik évben más európai városban ítélnek oda, de a díjátadást minden alkalommal Pécs városa rendezi. Az idei, első díj kurátora Hector Solari építész, médiaművész, a zsűriben Pierre Vasarely mellett német, francia és magyar művészettörténészek, építészek vesznek részt. A beérkezett 38 pályamű ígéretes folytatást sejtet.
Mindkét pályázat zsűrizése lezajlott, a szeptember 11-i eredményhirdetésig az anyag Pécsett, a Csontváry Múzeum földszintjén látható.
Szerző: Götz Eszter
forrás: kultura.hu