HTML

Pécs 2010

Pécs 2010 - Európa Kulturális Fővárosa

Pécs mindenkinek szól. Mindenkinek lehetnek élményei, emlékei. Új emlékei is. Ez a blog azoknak az emlékeknek a megosztását hivatott segíteni, támogatni, ami Péccsel és a Kulturális Főváros rendezvényekkel kapcsolatos.

Pécs 2010 hivatalos oldal

Facebook

Friss topikok

Pécs 2010 - Európa Kulturális Fővárosa

2010.11.11. 15:08 pécs2010

Európai hangzás, kitűnő akusztika a pécsi Kodály Központban

Címkék: akusztika pannon filharmonikusok kodály központ hangversenyterem

Dán hangmérnökök is bevizsgálták a pécsi muzsika új fellegvárának ígérkező, a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa program egyik kulcsberuházásaként felépített Kodály Központ hangversenytermének akusztikáját.  Már a tervezés idején végeztek finomhangolást, s az eredmény a szakemberek szerint is meggyőző. 

Az akusztika, a hangzás szépségének megítélése szubjektív, így előfordulhat az is, hogy egy templomi akusztika jobban elnyeri a hallgató tetszését, mint egy modern koncerttermi hangzáskép. Különböző karmesterek szintén eltérő véleménnyel lehetnek ugyanazon helyszínről, ahogyan egy-egy zenekar tagjai is. 

Dobos László zenei rendező (az UniCum Laude Énekegyüttes énekese) szerint, az objektív feltételeket illetően a pécsi teremről elmondható, hogy a világon talán az első azon létesítmények sorában, amelyek akusztikai tervezési dokumentációit Dániába postázták, ahol egy akusztikai tervező stúdió, (a Gade and Mortensen Akustik) összevetette a világ legjobb hangversenytermeinek adataival.

Anders Christian Gade dán akusztikus mérnök ugyanis több éven keresztül gyűjtötte a világban legjobbnak ítélt 100 koncertterem technikai paramétereit, a színpad anyagától kezdve a székek minőségén át az adott helyszín légköbméteréig. A pécsi terveket odakint lefutatták egy számítógépes programon, s kiderült, hogy csupán apró módosításokra van szükség a ház kivitelezése során, így az eredeti tervekhez képest is csak kisebb változtatásokra volt szükség - például a burkolóanyagok tekintetében - mondta a szakember.

Dobos szerint a teremben mindenhol egyformán jól lehet hallani az előadott művet. A leghátsó sorban ülők, illetve az optimálisnak mondott, tízedik-huszadik sorban helyet foglalók között szinte minimális eltérés mutatkozik a hangmennyiséget és hangtisztaságot illetően, s ez igaz a terem minden pontjára.

A szakemberek szerint a terem mérete éppen ideálisnak mondható - nem gigantikus, de nagykoncertekre alkalmas. Fantasztikus hangzásélményt nyújt - akusztikus, hangosítás nélküli, pontosabb, finomabb játékot megkövetelő előadások esetében is. A minőséget szolgálja az is, hogy a zenészek jól hallják a színpadon egymás játékát, valamint a karmester is a zenekart.

Az előadótér könnyedén hangolható a színpad felett több méter magasan található, állítható magasságú és dőlésszögű hangvető elemeknek köszönhetően. S ezek alkalmasak arra is, hogy a legváltozatosabb összeállítású zenei együttesek számára külön behangolják a termet.

Optimális a mély- és a magas hangok aránya is. Az esztétikai élmény tekintetében szintén lényeges szempont a hangok lecsengésének ideje, görbéje is, vagyis az, hogy az adott hang megszólaltatása után még mennyi ideig hallható. Általában az 1,8 és 2,4 másodperc közötti teljes lecsengés-hosszúságot ítélik kívánatosnak a zenészek. A Kodály Központ esetében ez is állítható egy speciális színpadi függönnyel, és így minimum 1,5 másodperc hosszúságúra változtatható. A terem azonban alapvetően kb. 2 másodperces lecsengésű.


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://pecs2010.blog.hu/api/trackback/id/tr802441737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.